De Tijdlijn van de Stille Week

De week voor Pasen, vanaf Palmzondag staat bekend als de ‘Stille Week’. In de Bijbel is die week echter verre van stil. De 4 Evangeliën bevatten uitgebreide beschrijvingen van de gebeurtenissen in de laatste week van Jezus op aarde, beginnend bij de intocht in Jeruzalem (Palmpasen), via het Laatste Avondmaal (Witte Donderdag), de kruisiging en graflegging (Goede Vrijdag) naar de opstanding (Pasen).

De initiatiefnemers van de blog van Biblegateway.com hebben geprobeerd om met een visualisatie wat overzicht te brengen in het verloop van de Stille Week. De horizontale as volgt het verloop van de tijd. Op een verticale as wordt weergegeven wie op welke plek een rol speelt in het passieverhaal. Telkens is aangegeven om welke Bijbelteksten het gaat. Een mooie leeswijzer voor de Stille Week. Hoe de tijdslijn tot stand is gekomen is te lezen op Openbible.info. Er is geprobeerd tot een harmonisatie te komen van de evangeliën. Dat is een lastige oefening, omdat de evangelisten niet altijd even duidelijk zijn over momenten waarop een bepaalde gebeurtenis zich afspeelt. Bovendien blijft ook de gebruikte tijdsrekening een punt van voortgaande discussie. Zie dit recente bericht.

Maar het overzicht is zeker de moeite waard. En omdat het onder een Creative Commonslicentie beschikbaar is, hebben we er een Nederlandse versie van kunnen maken. (Thanks so much to the folks at Biblegateway.com for using a Creative Commons license that allows derivative works!)

Klik hier voor de pdf-versie van de Stille Week Tijdlijn.

2 Reacties Voeg toe

  1. Achmed al_Ghazali

    Geplaatst op: zondag 29 maart 2009
    Door: Gerard Driehuis
    Categorie: Samenleving
    Bron: welingelichtekringen

    Jezus stierf niet voor onze zonden

    Duizenden zullen de komende weken weer ontroerd luisteren naar Bach’s Lamm Gotts’s in de Mattheus Passion, met daarin de tekst “All Sünd’ hast du getragen / sonst müssten wir verzagen.”
    Maar is dat wel zo? Zegt de Bijbel dat Jezus aan het kruis is gestorven om de zonden van de mensen op zich te nemen?
    Steeds meer Duitse protestante theologen weerspreken dat, meldt Die Welt deze zondag. De christelijke traditie zegt al eeuwen dat wij mensen door en door slecht zijn en dat Jezus zich heeft geofferd om dat goed te maken bij God. In de Bijbel staat nergens dat dat zo is, zeggen nu vooraanstaande theologen.

    Een van hen Burkhard Müller: “Ik geloof niet dat Jezus voor onze zonden is gestorven; zijn dood was niet nodig om God met ons te verzoenen.”
    Zijn collega Claus Petersens: “De boodschap van Jezus staat los van zijn kruisiging en die kruisiging was dus ook niet nodig.”
    Nikolaus Schneider, voorzitter van de grote Rheinlandse Landeskirche: “God heeft geen zoenoffers nodig, dus Jezus is niet als plaatsvervanger voor onze schuld geofferd.”
    Onomstreden is de nieuwlichterij uiteraard niet. Hele internetfora bloeien op rond het thema ‘zoenoffer ja/nee van Jezus’. Of een discussie over het nut van Jezus’ kruisinging ook woedt in protestant Nederland is Welingelichte kringen niet bekend. Maar wellicht treffen we het antwoord op die vraag binnenkort hier onder aan bij de reacties.

    Bron: Die Welt

    Beantwoord
  2. iiiiiiiii

    Hij was tenslotte timmerman …

    Beantwoord

Laat een reactie achter